hoe gaat tulp hypotheken om met uw hypotheek tijdens deze corona crisis

Tulp Hypotheken probeert om u zo goed en zorgvuldig mogelijk te informeren. Toch kan het voorkomen dat informatie inmiddels is achterhaald door elkaar snel opvolgende ontwikkelingen en hierdoor onbedoeld onjuistheden bevat. Daarom is de informatie op deze pagina ter informatie en kunt u er geen rechten aan ontlenen.

informatie met betrekking tot corona

  • Welke stukken kan ik digitaal aanleveren bij het het oversluiten van mijn hypotheek naar Tulp?

    Bij Tulp kun je de meeste stukken digitaal aanleveren. Je adviseur begeleidt je in de proces. Bij Tulp zijn er de volgende digitale mogelijkheden:

    –Getekend renteaanbod en definitief aanbod > mogen getekend worden met een digitale handtekening

    –Legitimatie > Legitimeren mag door middel van een videocall; je adviseur zal je hierin begeleiden

    –Voor hypotheken tot € 400.000,- is een (online)waardebepaling via Calcasa toegestaan

    –Het inkomen mag je (in plaats van via een werkgeversverklaring) ook aantonen via het verzekeringsbericht van het UWV. Kijk voor de voorwaarden en procedure op www.inkomensbepalingloondienst.nl

    – Overige stukken zoals salarisstrook, kopie bijschrijving salaris en stukken ivm pensioen of echtscheiding mogen digitaal aangeleverd worden

  • Wat zijn de risico’s voor mijn lopende hypotheek?

    Veel mensen hebben bij Tulp Hypotheken gekozen voor lange rentevaste perioden van vaak 20 of 30 jaar vast. Dit is vaak tegen een lage, en daarom vormt de betaalbaarheid van een hypotheek nu niet opeens een risico.

    Wel kunnen betalingsproblemen ontstaan als je je baan verliest of minder gaat verdienen, bedrijven moeten sluiten en als zelfstandigen hun inkomsten snel zien teruglopen of helemaal zien wegvallen. Als je betalingsproblemen met je hypotheek ziet aankomen, adviseren wij om direct contact op te nemen met je hypotheekadviseur of met Tulp Hypotheken.

  • Wat zijn de maatregelen bij Tulp in verband met corona

    Tulp heeft in de loop van maart het coronaprotocol in werking gesteld.

    Dit betekent dat medewerkers zoveel mogelijk thuiswerken. Daarnaast zullen medewerkers op cruciale functies nooit op één plek tegelijk werkzaam zijn.

    Vergaderingen met externe partijen zijn uitgesteld of worden via videocalls gedaan.

    Sales en accountmanagement vindt zoveel als mogelijk telefonisch en via videocalls plaats.

    Verder nemen wij de hygiënemaatregelen zoals voorgeschreven in acht.

    De komende tijd blijven wij de situatie nauwlettend in de gaten houden en zullen wij adviezen en voorschriften vanuit het RIVM en de overheid uiteraard volgen.

  • Voor welk deel van het bedrag verleent Tulp Hypotheken een aangepaste persoonlijke betalingsregeling?

    Als u betalingsuitstel wordt verleend, krijgt u dit in tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken, voor de rente én de aflossing samen.

  • Vanwege de coronacrisis kan ik mijn hypotheek misschien niet meer betalen. Kan Tulp Hypotheken helpen?

    Als u voorziet u dat u tijdelijk uw hypotheek niet kunt betalen, kijken we samen hoe we dat kunnen oplossen. Hiervoor heeft Tulp Hypotheken verschillende mogelijkheden, waaronder de mogelijkheid van een aangepaste persoonlijke betalingsregeling. We zijn hierbij extra zorgvuldig als u financieel getroffen wordt door de gevolgen van de coronacrisis. De informatie hierover op deze pagina kan dagelijks wijzigen door nieuwe ontwikkelingen.

  • Mijn inkomen daalt door de coronacrisis. Kan ik een aangepaste persoonlijke betalingsregeling voor mijn hypotheek krijgen?

    Ja, het is mogelijk om onder voorwaarden betalingsuitstel te krijgen als uw inkomen is gedaald. We gaan graag met u in overleg om tot een oplossing te komen. Neem hiervoor contact op met Tulp Hypotheken via corona@tulphypotheken.nl.

  • Mijn hypotheek gaat passeren bij de notaris, moet ik wat doen?

    Het passeren van je hypotheek bij de notaris kan gewoon doorgaan. Je notaris zal je hierin begeleiden.

    Is je persoonlijke situatie door de coronacrisis veranderd en ben je onzeker of je het passeren van de hypotheek wel wilt of kunt laten doorgaan, treedt dan in overleg met je hypotheekadviseur over wat dit betekent in jouw situatie.

  • Krijg ik bij een aangepaste persoonlijke betalingsregeling ook een BKR-codering?

    Zolang de aan u toegekende aangepaste persoonlijke betalingsregeling niet langer duurt dan 3 maanden, wordt deze regeling niet geregistreerd bij BKR.

    Pas als de regeling na drie maanden wordt verlengd, zijn wij net als andere geldverstrekkers verplicht om dit bij BKR te registreren met een HY-5 codering. De HY-5 codering betekent dat er een preventieve betalingsregeling is afgesproken. In tegenstelling tot andere BKR coderingen, is een HY-5 codering een tijdelijke codering, wat wil zeggen dat zodra de regeling is beëindigd, de codering wordt verwijderd bij BKR. Hiervoor moet u wel de gemaakte afspraken zijn nagekomen. Extra informatie over de betekenissen van BKR-coderingen en -meldingen vindt u hier.

  • Kan ik nog een nieuwe hypotheek krijgen bij Tulp?

    Ja, dat kan. Tulp is bereikbaar en blijft hypotheken verstrekken. Wij werken via adviseurs, deze kun je vinden op https://tulphypotheken.nl/advies/zoek-een-adviseur/ 

    Je adviseur zal je begeleiden om te komen tot een hypotheekaanvraag. Veel adviseurs werken nu met afspraken via videocalls, dit is uiteraard toegestaan en je kunt ook op deze wijze nog steeds een hypotheek afsluiten bij Tulp Hypotheken.

     

  • Ik kan mijn hypotheektermijn nu nog wel betalen, maar misschien binnenkort niet meer. Kan ik op dat moment nog een aangepaste persoonlijke betalingsregeling krijgen?

    Ja, wij staan de komende maanden voor u klaar om de beste oplossing voor uw situatie te bespreken.

    Zodra u meer inzicht heeft in de financiële gevolgen die de coronacrisis voor u heeft, gaan we graag met u in overleg om tot een oplossing te komen. Neem hiervoor contact op met Tulp Hypotheken via corona@tulphypotheken.nl.

  • Ik heb een lopende hypotheekaanvraag bij Tulp, moet ik iets doen?

    Nee, je lopende aanvraag gaat gewoon door en wordt door ons verder afgehandeld. Als je persoonlijke situatie is veranderd en dit heeft impact op je hypotheek dan is het raadzaam om in overleg te treden met je adviseur.

    De adviseur kan met je meedenken en in overleg met Tulp Hypotheken naar een oplossing zoeken.

  • Hoe vraag ik een aangepaste persoonlijke betalingsregeling aan?

    Een verzoek voor betalingsuitstel doet u via corona@tulphypotheken.nl. Wij nemen u dan zo snel mogelijk (telefonisch) contact met u op.

  • Hoe kan ik Tulp Hypotheken nu het beste bereiken?

    Wij willen u graag snel en persoonlijk te woord staan. Maar in deze drukke tijd is dat niet altijd direct mogelijk. Door de grote drukte en doordat onze medewerkers volgens de RIVM-richtlijnen vanuit huis werken, kan het voorkomen dat onze reactie wat langer duurt dan u van ons gewend bent. Wij vragen om uw begrip hiervoor.

    Het beste is om ons een e-mail met uw vragen te sturen. Speciaal daarvoor hebben wij het e-mailadres corona@tulphypotheken.nl beschikbaar. Na ontvangst van uw e-mail, nemen wij zo spoedig contact met u op.

  • Hoe gaat de hypotheekrente zich ontwikkelen?

    De hypotheekrente wordt gebaseerd op het rendement op staatsleningen. De rente is de afgelopen jaren steeds verder gedaald.

    Sinds de uitbraak van het coronavirus zien we de rente weer iets stijgen. Het is onzeker hoe de rente zich de komende periode gaat ontwikkelen