veel gestelde vragen

We hebben de meest voorkomende vagen over hypotheken op een rij gezet. De vragen zijn verdeeld in de volgende categorieën:

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder om jouw vraag te beantwoorden.

de meest gestelde vragen en antwoorden

  • Hoeveel kan ik maximaal lenen?

    Een hypotheekadviseur kan exact voor je berekenen hoeveel je in jouw situatie kunt lenen. Om een indicatie te krijgen, kun je alvast de maximale-hypotheekberekening doen.

  • Ik heb een tijdelijk contract bij mijn werkgever, kan ik een Tulp hypotheek krijgen?

    Indien je proeftijd is verstreken en je werkgever een intentieverklaring heeft afgegeven, kun je ook met een tijdelijk contract een Tulp hypotheek aanvragen. Dit doe je via je hypotheekadviseur. Heb je geen intentieverklaring? Dan kunnen we je inkomen misschien toch meenemen onder de normen voor flexibele arbeidsrelaties. Vraag je hypotheekadviseur naar de exacte normen.

  • Ik kan mijn hypotheekrente niet betalen, wat moet ik doen?

    Wij adviseren je om contact op te nemen met Hypocasso, waarmee wij samenwerken. Je kunt een mail sturen naar info@hypocasso.nl of bellen naar 033-4229411. Neem ook contact op met je hypotheekadviseur. Ben je op zoek naar een andere hypotheekadviseur, dan helpen we je graag met een overzicht van de hypotheekadviseurs bij jou in de buurt.

  • Ik wil aflossen op mijn hypotheek, zijn hieraan kosten verbonden?

    Bij de Tulp Annuïteitenhypotheek kun je per kalenderjaar 25% van de oorspronkelijke hoofdsom  aflossen zonder bijkomende kosten. Wil je meer aflossen dan kan het zijn dat hierover uitstapkosten worden berekend.
    Deze uitstapkosten worden alleen in rekening gebracht wanneer op het moment van aflossen de rente van een soortgelijke Tulp hypotheek lager is dan de rente die je nu betaalt. Is de rente op het moment van aflossen hoger dan betaal je geen uitstapkosten.

    Het bedrag van de uitstapkosten is gelijk aan de contante waarde van het verschil tussen de rente die je betaalt en de rente voor soortgelijke leningen voor de resterende duur van de rentevaste periode. Bij de berekening van de vergoeding wordt uitgegaan van de uitstaande hoofdsom op het moment van aflossen en de afgesproken aflossingsmethodiek tot het einde van de rentevaste periode (of de duur van de lening als deze korter is). Als Tulp geen rentevaste periode kent die gelijk is aan het restant van de rentevaste periode, dan wordt de hoogste rente van de naast-kortere- en naast-langere-rentevaste periode genomen.

    Een voorbeeld van de berekening van uitstapkosten
    Uitgangspunten:

    • Je hebt een annuïteitenhypotheek van € 200.000
    • Je betaalt een rente van 4% en de rente staat 20 jaar vast. Er zijn 10 jaar voorbij, dus je bent deze rente nog 10 jaar verschuldigd
    • Je wilt een bedrag van € 70.000 aflossen op deze hypotheek
    • Je hebt dit jaar al eens € 5.000,- afgelost op je hypotheek
    • De rente voor een soortgelijke lening van 10 jaar rente vast staat bij Tulp Hypotheken op het moment van aflossen op 3%
    • Je betaalt het verschil in een keer terug, in plaats van over de resterende maanden. Daarom corrigeren we de uitstapkosten volgens een standaard manier (contante-waardeberekening) naar beneden. Dit is het uiteindelijke bedrag aan uitstapkosten dat wij bij je in rekening brengen.

    Berekening:

    • Eerst kijken we welk bedrag je boetevrij mag aflossen in een kalenderjaar (€ 200.000 x 25% = € 50.000).
    • Dit bedrag verlagen we met eventuele eerdere aflossingen in het kalenderjaar: € 50.000 – € 5.000 = € 45.000. Hierover worden geen uitstapkosten berekend.
    • Vervolgens kijken we welke rente je bij je bestaande hypotheek had moeten betalen over het bedrag dat niet zonder kosten afgelost mag worden. Dat is: € 25.000 (€ 70.000 -/- € 45.000) x 4% x 10 jaar = € 10.000.
    • Daarna kijken we wat je aan Tulp zou moeten betalen als je op het moment van aflossen deze €25.000 voor 10 jaar zou lenen. Dat is €25.000 x 3% x 10 jaar = €7.500.
    • Het verschil tussen deze twee bedragen is € 10.000 -/- € 7.500 = € 2.500. Doordat je deze kosten in een keer terugbetaalt in plaats van gespreid, wordt de contante waarde berekend op basis van de 3% rente. Je komt dan uit op een bedrag van € 2.197,- aan uitstapkosten.

    Lees voor meer informatie onze algemene voorwaarden of raadpleeg je hypotheekadviseur.

  • Ik wil iets wijzigen aan mijn persoonlijke gegevens, hoe doe ik dit?

    Wijzigingen, zoals een andere bankrekening, geef je door aan Stater. Dit doe je via info@stater.nl, via het contact center van Stater op telefoonnummer 033-4509300 of via Mijn Tulp Beheer.
    Heb je ingrijpendere wijzigingen of verzoeken waarvoor je advies nodig hebt, ga dan naar je hypotheekadviseur. Ben je op zoek naar een andere hypotheekadviseur, dan helpen we je graag met een overzicht van de hypotheekadviseurs bij jou in de buurt.

  • Met welke bijkomende kosten moet ik rekening houden?

    Bij het kopen van een huis zijn er meer kosten dan de aankoopprijs alleen. Een overzicht van de meest voorkomende kosten met een indicatie hiervan zijn:
    Eenmalige kosten

    • Notariskosten (leveringsakte + hypotheekakte). Bij een koopsom en hypotheek van € 250.000 liggen de notariskosten naar schatting meestal rond € 1.000 voor beide aktes samen.
    • Kosten Koper, de overdrachtsbelasting (2 % van de koopsom) en de notaris- en kadasterkosten voor de eigendomsakte vormen samen de ‘kosten koper’ (k.k.).
    • Advies- en Bemiddelingskosten. De hypotheekadviseur berekent kosten voor advies en bemiddeling. Deze kosten betaal je via een adviesnota. De hypotheekadviseur vraagt hiervoor een vast bedrag of een uurvergoeding.
    • Borgtocht provisie NHG. De aanvraagkosten voor Nationale Hypotheek Garantie zijn 1% van het hypotheekbedrag.
    • Bankgarantie. De kosten van een bankgarantie zijn meestal 1% van het bedrag waarvoor garant wordt gestaan.
    • Rente en kosten overbruggingskrediet.
    • Taxatiekosten. Om zeker te weten dat het huis voldoende waard is als onderpand, moet je de woning laten taxeren door een gecertificeerde partij. Hiervoor betaal je doorgaans enkele honderden euro’s.
    • Makelaarskosten. De makelaarskosten voor een aankoopopdracht zijn meestal lager dan voor een verkoopopdracht. Een makelaar heeft bij een aankoopopdracht doorgaans minder werk.
    • Bouwkundige keuring. Koop je een bestaand huis? Laat dan altijd een bouwkundige keuring uitvoeren. Dat kost een paar honderd euro, maar het geeft inzicht in de staat van de woning.
    • Verhuis- en inrichtingskosten. Verhuizen en inrichten kun je zo duur maken als je zelf wilt. Meestal gaan we uit van ongeveer 10% van de koopsom van de woning.
  • Mijn rentevaste periode loopt af, hoe kan ik een nieuwe rente kiezen?

    Aan het einde van de rentevastheidsperiode ontvang je, ongeveer 3 maanden voor het aflopen van deze periode, een rente-aankondigingsbrief. Hierin word je eenzelfde rentevastheidsperiode aangeboden als je al hebt, maar dan tegen de nieuwe geldende rentetarieven. Bij deze brief ontvang je ook een rentekeuzevolmacht. Als je een andere rentevaste periode wilt kiezen, dan kun je gebruik maken van deze volmacht.

  • Waar kan ik een Tulp hypotheek aanvragen?

    Een Tulp hypotheek kun je aanvragen via een hypotheekadviseur. Ben je op zoek naar een (andere) hypotheekadviseur, dan helpen we je graag met een overzicht van de hypotheekadviseurs bij jou in de buurt.

  • Waar kan ik mijn jaaroverzicht vinden?

    Mijn Tulp Beheer biedt je het jaaroverzicht.

  • Wanneer wordt het maandbedrag van mijn rekening afgeschreven?

    De rente en aflossing die je aan Tulp Hypotheken moet betalen worden ongeveer twee werkdagen voor het einde van de maand van je rekening afgeschreven. Als de hypotheekakte wordt ondertekend na de vijftiende dag van de maand, vindt de eerste afschrijving plaats aan het einde van de daaropvolgende maand.