informatie met betrekking tot corona vragen en antwoorden

  • Hoe kan ik Tulp Hypotheken het beste bereiken?

    Wij staan je graag snel en persoonlijk te woord. Wij zijn nog steeds goed bereikbaar per telefoon en per e-mail. Doordat wij veel thuiswerken zal je alleen soms een partner, kind of huisdier op de achtergrond horen..

    Je vragen kan je mail naar het e-mailadres info@tulphypotheken.nl. Na ontvangst van uw e-mail, nemen wij zo spoedig contact met u op.

  • Krijg ik bij een aangepaste persoonlijke betalingsregeling ook een BKR-codering?

    Zolang de toegekende aangepaste persoonlijke betalingsregeling niet langer duurt dan 3 maanden, wordt deze regeling niet geregistreerd bij BKR.

    Pas als de regeling na drie maanden wordt verlengd, zijn wij net als andere geldverstrekkers verplicht om dit bij BKR te registreren met een HY-5 codering. De HY-5 codering betekent dat er een preventieve betalingsregeling is afgesproken. In tegenstelling tot andere BKR coderingen, is een HY-5 codering een tijdelijke codering, wat wil zeggen dat zodra de regeling is beëindigd, de codering wordt verwijderd bij BKR. Hiervoor moet je wel de gemaakte afspraken zijn nagekomen. Extra informatie over de betekenissen van BKR-coderingen en -meldingen vind je hier.

  • Voor welk deel van het bedrag verleent Tulp Hypotheken een aangepaste persoonlijke betalingsregeling?

    Als je betalingsuitstel wordt verleend, krijg je dit voor de rente én de aflossing samen, tenzij dit uitdrukkelijk anders afgesproken wordt.

  • Hoe vraag ik een aangepaste persoonlijke betalingsregeling aan?

    Een verzoek voor betalingsuitstel doe je via info@tulphypotheken.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk (telefonisch) contact met je op.

  • Ik kan mijn hypotheek nu nog betalen, maar misschien straks niet meer. Kan ik dan nog een aangepaste persoonlijke betalingsregeling krijgen?

    Ja, wij staan voor je klaar om de beste oplossing voor jouw situatie te bespreken.

    Zodra je meer inzicht hebt in de financiële gevolgen die de coronacrisis voor je heeft, gaan we graag met je in overleg om tot een oplossing te komen. Neem hiervoor contact op met Tulp Hypotheken via info@tulphypotheken.nl.

  • Mijn inkomen daalt door de coronacrisis. Kan ik een aangepaste persoonlijke betalingsregeling voor mijn hypotheek krijgen?

    Ja, het is mogelijk om onder voorwaarden betalingsuitstel te krijgen als je inkomen is gedaald. We gaan graag met je in overleg om tot een oplossing te komen. Neem hiervoor contact op met Tulp Hypotheken via info@tulphypotheken.nl.

  • Vanwege de coronacrisis kan ik mijn hypotheek misschien niet meer betalen. Kan Tulp Hypotheken helpen?

    Als je voorziet dat je tijdelijk je hypotheek niet kunt betalen, kijken we samen hoe we dat kunnen oplossen. Hiervoor heeft Tulp Hypotheken verschillende mogelijkheden, waaronder de mogelijkheid van een aangepaste persoonlijke betalingsregeling. We zijn hierbij extra zorgvuldig als je financieel getroffen wordt door de gevolgen van de coronacrisis. De informatie hierover op deze pagina kan dagelijks wijzigen door nieuwe ontwikkelingen.

  • Hoe gaat de hypotheekrente zich ontwikkelen?

    De hypotheekrente wordt gebaseerd op het rendement op staatsleningen. De rente is de afgelopen jaren steeds verder gedaald.

    Na de start van de coronacrisis steeg de rente iets om vervolgens weer wat te dalen. Het is onzeker hoe de rente zich de komende periode gaat ontwikkelen

  • Wat zijn de risico’s voor mijn lopende hypotheek?

    Veel mensen hebben bij Tulp Hypotheken gekozen voor lange rentevaste perioden van vaak 20 of 30 jaar vast. Dit is vaak tegen een lage rente, en daarom vormt de betaalbaarheid van een hypotheek nu niet opeens een risico.

    Wel kunnen betalingsproblemen ontstaan als je je baan verliest of minder gaat verdienen, bedrijven moeten sluiten en zelfstandigen kunnen hun inkomsten snel zien teruglopen of helemaal zien wegvallen. Als je betalingsproblemen met je hypotheek ziet aankomen, adviseren wij om direct contact op te nemen met je hypotheekadviseur of met Tulp Hypotheken.

  • Mijn hypotheek gaat passeren bij de notaris, moet ik wat doen?

    Het passeren van je hypotheek bij de notaris kan gewoon doorgaan. Je notaris zal je hierin begeleiden.

    Is je persoonlijke situatie door de coronacrisis veranderd en ben je onzeker of je het passeren van de hypotheek wel wilt of kunt laten doorgaan, treedt dan in overleg met je hypotheekadviseur over wat dit betekent in jouw situatie.

  • Kan ik nog een nieuwe hypotheek krijgen bij Tulp?

    Ja, dat kan. Tulp is bereikbaar en blijft hypotheken verstrekken. Wij werken via adviseurs, deze kun je vinden op https://tulphypotheken.nl/advies/zoek-een-adviseur/ 

    Je adviseur zal je begeleiden om te komen tot een hypotheekaanvraag. Veel adviseurs werken nu met afspraken via videocalls, dit is uiteraard toegestaan en je kunt ook op deze wijze nog steeds een hypotheek afsluiten bij Tulp Hypotheken.

     

  • Welke stukken kan ik digitaal aanleveren bij het het oversluiten van mijn hypotheek naar Tulp?

    Bij Tulp kun je de meeste stukken digitaal aanleveren. Je adviseur begeleidt je in de proces. Bij Tulp zijn er de volgende digitale mogelijkheden:

    –Getekend renteaanbod en definitief aanbod > mogen getekend worden met een digitale handtekening.

    –Legitimatie > Legitimeren mag door middel van een videocall; je adviseur zal je hierin begeleiden.

    –Voor hypotheken tot € 400.000,- is een (online)waardebepaling via Calcasa toegestaan.

    –Het inkomen mag je (in plaats van via een werkgeversverklaring) ook aantonen via het verzekeringsbericht van het UWV. Kijk voor de voorwaarden en procedure op www.inkomensbepalingloondienst.nl.

    – Overige stukken zoals salarisstrook, kopie bijschrijving salaris en stukken ivm pensioen of echtscheiding mogen digitaal aangeleverd worden.

  • Ik heb een lopende hypotheekaanvraag bij Tulp, moet ik iets doen?

    Nee, je lopende aanvraag gaat gewoon door en wordt door ons verder afgehandeld. Als je persoonlijke situatie is veranderd en dit heeft impact op je hypotheek dan is het raadzaam om in overleg te treden met je adviseur.

    De adviseur kan met je meedenken en in overleg met Tulp Hypotheken naar een oplossing zoeken.

  • Wat zijn de maatregelen bij Tulp in verband met corona

    Tulp heeft in de loop van maart 2020 het coronaprotocol in werking gesteld.

    Dit betekent dat medewerkers veelal thuiswerken. Daarnaast zullen medewerkers op cruciale functies nooit op één plek tegelijk werkzaam zijn.

    Verder nemen wij uiteraard de hygiënemaatregelen zoals voorgeschreven in acht.

    De komende tijd blijven wij de situatie nauwlettend in de gaten houden en zullen wij adviezen en voorschriften vanuit het RIVM en de overheid uiteraard volgen.